 | | Att nå kunskap om havet
Ordna och förståDet är spännande, intressant och härligt att besöka havet. Man kan uppleva mycket och skaffa sig många givande erfarenheter, utan att kunna namnge det man ser, eller förstå hur det fungerar. Men om man kan gruppera och sätta namn på det man ser så är det lättare att jämföra sina iakttagelser mellan olika tillfällen. Man kan då också lättare dela med sig av iakttagelserna, och ta del av andras. Därför har man nytta av att kunna namnge och identifiera de organismer, mönster och fenomen som man träffar på. Om man dessutom kan förstå hur det som man iakttagit har uppkommit, och hur det fungerar, så blir det hela ännu mer intressant och användbart.
Vetenskapliga undersökningar innehåller flera delar som hör ihop logisktVad är det då som krävs för att man skall förstå hur organismer fungerar och hur de samverkar med omgivningen? Jo, man måste göra vetenskapliga undersökningar. Många tror att man gör vetenskapliga undersökningar när man iakttar, mäter och samlar in data. Men i en vetenskaplig undersökning är detta bara en del av arbetet. Fler delar måste ingå, och de måste hänga ihop logiskt (följdriktigt). Man kan inte bara samla in och sammanställa en massa data, och sedan gissa vad de betyder. I ett eget fönster får du upp en figur som visar vilka delar som bör ingå i en vetenskaplig undersökning. | Sida 1 av 13 |  |
|