 |
| ExempelMusslor som lever på sandstränder kan
fungera som ett exempel. Vi säger att du kan känna igen två
olika musselarter på de andningsrör
som de sträcker upp till sedimentytan när de ligger nergrävda
i sandbotten. När du och din vän har besökt olika sandstränder
så har du lagt märke till följande: När det finns många
individer av den ena arten, som vi här kallar för A, så
finns det få av den andra som vi kallar B. Då du påpekar
detta för din vän så säger han att han kan förklara
varför det är så. Han säger att det beror på
att musslorna konkurrerar
med varandra, och menar att det inte finns tillräckligt med resurser,
t.ex. utrymme eller föda, för bägge djurarterna.
Att iakttaga och tänka räcker inte
Din vän har erbjudit dig en modell som
kan förklara varför du hittar fler av den ena sorten musslor när
den andra är ovanlig. Du har observationerna (det du såg) och
en förklaring (orsaken till det du såg). Med hjälp av god
iakttagelse- och tankeförmåga har ni nu genomfört de två
första stegen i en vetenskaplig utforskningsprocess. Men att bara
genomföra dessa tvåräcker inte.
Tänk nu att du inte riktigt gillar att din kamrat alltid
vet bäst och förklarar saker och ting för dig. Därför
säger du: Det är inte alls konkurrens som är orsaken
till att de olika musslorna finns på olika ställen. Förklaringen
är istället att den ena arten trivs bara i riktigt salt
havsvatten, medan den andra vill leva där vattnet är utsötat.
 |
Sida 3 av 13 |
 |
|